• Odwiedziło nas: 520445 osób
  • Do końca roku: 131 dni
  • Do wakacji: -61 dni
Środa, 2018-08-22
Imieniny:
Cezarego, Marii

„Czy twoje dziecko na pewno odpowiednio dużo je?,

Jesteś tu: » Strona startowa » Warto przeczytać » „Czy twoje dziecko na pewno odpowiednio dużo je?,

Jak zachęcić niejadka do jedzenia?

 

Z pewnością nie raz rodzice zadawali sobie pytania: „Czy ich dziecko na pewno odpowiednio dużo je?, Czy dieta dziecka pokrywa zapotrzebowanie na wszystkie niezbędne składniki odżywcze, które są konieczne do prawidłowego rozwoju oraz funkcjonowania młodego organizmu?".

 


Jak zachęcić niejadka do jedzenia?

         Są to bardzo ważne pytania, ponieważ nieodpowiednio zbilansowana dieta jest przyczyną wielu schorzeń anemii, osłabienia odporności, co zwiększa podatność dziecka na infekcje bakteryjne i wirusowe. Ponadto, u dziecka niedobory pokarmowe mogą zahamować rozwój zarówno fizyczny, jak i umysłowy.
Warto od małego przyzwyczajać dziecko do dobrych nawyków żywieniowych, ponieważ wyuczone zasady prawidłowego żywienia będą mu towarzyszyć przez całe życie. Co należy zrobić, aby zachęcić dziecko do spożywania odpowiedniej ilości pokarmów ? Przede wszystkim, nie wolno siłą, ani krzykiem zmuszać malucha do jedzenia, ponieważ przyniesie to odwrotny skutek. Dziecko do końca życia będzie kojarzyło spożywanie posiłków jako czynność stresującą.
Istotną rolę podczas spożywania posiłków odgrywa rodzinna atmosfera panująca przy stole. Jedzenie w samotności jest dla dziecka czynnością nudną oraz nieprzyjemną. W czasie wspólnej konsumpcji nie należy poruszać trudnych tematów ani rozwiązywać problemów. Pośpiech, sprzeczki dorosłych, których musi wysłuchiwać, nawet najbardziej cierpliwemu dziecku odbiorą apetyt.
Podczas wspólnych posiłków przy stole, warto pokazać dziecku, że spożywasz warzywa i owoce oraz pijesz sok pełen witamin. Dzieci biorą przykład z rodziców, więc gdy sami nie będziecie spożywać zdrowych produktów, argumenty o konieczności ich jedzenia nie będą dla nich niewiarygodne.
Świetnym wzorem do naśladowania dla naszych pociech są inne dzieci. Dlatego jeśli tylko mamy pewność, że ich koleżanka kolega nie mają problemów z jedzeniem, warto jest zapraszać je na obiad, podwieczorek czy kolację.
Wspólne przygotowywanie posiłków stanowi nie tylko doskonały pomysł na zorganizowanie rodzinie czasu, ale również zachęca dzieci do próbowania nowych potraw. Dzięki temu jego dieta będzie bardziej zróżnicowania i bogata w składniki odżywcze. Ponadto, wspólne gotowanie uczy dzieci odpowiedzialności. Warto gotowanie rozpocząć od ułożenia jadłospisu, a następnie odbyć wycieczkę do sklepu z listą potrzebnych produktów.
Przygotowując posiłki, warto zwrócić uwagę na to, co maluch lubi jeść. Jeśli nie toleruje jakichkolwiek produktów, należy serwować je w mniejszych ilościach lub zastąpić innymi, o podobnej wartości odżywczej np. ryby - mięsem zwierząt, mleko - kakaem lub jogurtem.
Należy dbać o różnorodność potraw. Codzienne spożywanie tych samych produktów skutecznie zniechęca dziecko. Dobrym pomysłem jest pytanie malucha o to, na co ma ochotę, wtedy mamy pewność, że dana potrawa zostanie zjedzona. Ponadto, dania powinny mieć wyrazisty smak. Dlatego przygotowując potrawy należy stosować zioła - bazylia, oregano, majeranek, kminek, ziele angielskie, cynamon, wanilia. Przyprawy te nie tylko nadają aromat, ale również wspomagają procesy trawienia.
Dzieci to głównie wzrokowcy, dlatego potrawy powinny być także różnokolorowe, ciekawie przygotowane i ułożone, dzięki czemu z pewnością już sam ich wygląd zachęci do spróbowania. Aby rozweselić potrawy należy stosować różnokolorowe warzywa i owoce w postaci sałatek. Ponadto, nie powinno się podawać dzieciom posiłków na dużych talerzach. Widok dużego talerza, po brzegi wypełnionego pokarmem, nie zachęca do jedzenia. W sklepach sądo nabycia specjalne zastawy dla dzieci.
Aby dziecko dobrze funkcjonowało, musi mieć uregulowany tryb życia. Zarówno osoba dorosła, jak i maluch, powinni spożywać posiłki 5 razy dziennie o stałych porach. Wprowadzenie takiej zasady spowoduje, że dziecko nie będzie miało potrzeby podjadania pomiędzy posiłkami, a więc ochoty na chipsy, czekoladowe batoniki czy inne niezdrowe przekąski. Natomiast owoc, garść orzechów lub serek zjedzony pomiędzy daniami głównymi daniami, zaliczamy na konto 2 śniadania lub podwieczorku. Niepodjadanie między posiłkami zapobiega wystąpieniu nadwagi i otyłości u dziecka.
Warto przyzwyczaić dziecko do jedzenia musli z mlekiem lub jogurtem naturalnym na śniadanie. Szeroki asortyment tych produktów sprawia, że śniadanie nie będzie monotonne.
Na chwilę przed nakryciem do stołu (lub 30 minut przed posiłkiem), nie powinno się dziecku podawać do picia słodkich napojów. Sok wypełni brzuszek i maluch nie będzie miał ochoty nic więcej zjeść.
Nie należy również popędzać dziecka, aby szybciej jadło, ponieważ samodzielne jedzenie może mu sprawiać jeszcze trudność.
Warto przed głównymi posiłkami (obiadem lub kolacją) wybrać się z dzieckiem na spacer, gdyż świeże powietrze, podobnie jak wspólna zabawa, zaostrza apetyt dziecka.
Jeżeli maluch rozwija się prawidłowo, nie powinniśmy się niepokoić, że je za mało, ponieważ każdy organizm ma inne tempo przemiany materii. Ponadto, dzieci mają mniejszy żołądek niż osoby dorosłe. Dlatego ich porcje powinny mieć adekwatny rozmiar. Wiele problemów z jedzeniem jest wynikiem tego, że opiekunowie źle osądzają potrzeby pokarmowe dzieci. W takich przypadkach bardzo często zdarza się, że jeżeli maluch odsuwa talerz, nie jest już głodny.


Autor: Aneta Kościołek, dietetyk medyczny, doradca żywieniowy, magister zdrowia publicznego, wykładowca. Współpracuje z Centrum Wsparcia AGAPE



Źródło; dzieci.pl